Ketendag Omgevingswet 11 september
Regio Rijnmond

Registratie Ketendag Omgevingswet.

Ketendag Omgevingswet voor milieuvergunningsplichtige bedrijven op donderdag 11 september. Stond de Ketendag van 2024 nog in het teken van kennismaken en eerste ervaringen, nu staat deze dag in het teken van verdiepen. We blikken terug op de ervaringen van bedrijven en overheden die sinds de invoering op 1 januari 2024 met de Omgevingswet te maken hebben. Wat gaat goed? Wat kan beter? Waar lopen milieuvergunningsplichtige bedrijven tegenaan? Tijdens de Ketendag is er volop gelegenheid om kennis met elkaar te delen en ervaringen uit te wisselen.
Persoonlijke gegevens.

Voor uw bezoek aan ons event hebben we een paar gegevens van u nodig. Bovendien kunt u zich aanmelden voor onze interessante workshops. Vult u onderstaand formulier in, dan houden we rekening met uw komst en uw deelname aan de door u geselecteerde sessies.

Voornaam *
Tussenvoegsel
Achternaam *
Organisatie *
E-mailadres *
Herhaal e-mailadres ter controle *
Telefoonnummer *
Wat zou de organisatie van u moeten weten? (bv dieetwensen, validiteit etc.)
Deelsessies:

Keuze deelsessies : Ronde 1 (11.10u-12.05u), Ronde 2 (13.00u-13.55u) en Ronde 3 (14.05u-15.00u)

Ronde 1 - 11.10 - 12.05 expand_more
Geselecteerd:
Voorspelbare en tijdige vergunningverlening expand_more
We staan in Nederland voor grote en urgente verduurzamingsopgaven. Daarbij hebben we aandacht voor een veilige en gezonde leefomgeving. De industrie en de verschillende overheden in het Rijnmondgebied spelen een cruciale rol in het uitvoeren van deze opgaven. Voorspelbare en tijdige vergunningverlening is een belangrijke randvoorwaarde voor bedrijven en overheid om transities met aandacht voor de leefomgeving door te voeren. In deze deelsessie laten wij u zien welke initiatieven er zijn om vergunningverlening onder de Omgevingswet tussen de betrokken partijen in tijd, snelheid en kwaliteit te verbeteren. Er is aandacht voor best practices, randvoorwaarden (o.a. Europese verdragen en inzet/onderzoek vanuit Rijksoverheid), participatie en integraliteit (o.a. vergunningverlening milieubelastende activiteiten en vergunningverlening natuur/stikstof). Wat gaat er goed? En waar kunnen we gezamenlijk nog een tandje bijzetten om te verduurzamen met aandacht voor onze leefomgeving?
De vergunningenloods expand_more
In deze deelsessie is er aandacht voor de ervaringen uit eerdere vergunningstrajecten. Wat leidt tot vertragingen? En hoe kunnen we daar samen van leren en nieuwe trajecten verbeteren? Transities vallen niet in de categorie ‘business as usual’. Ze leiden tot nieuwe initiatieven die de bedrijven, hun adviseurs, de vergunningverleners en het publiek voor de eerste keer zien. Dit maakt het vergunningenproces gecompliceerder en trager. Op welke wijze kunnen de Vergunningenloods, het Versnellingshuis en de DCP-academy hulp bieden bij het opstarten van nieuwe initiatieven of het vlottrekken van vastgelopen trajecten? Hierover gaan we graag met u in gesprek tijdens deze deelsessie.
Programma Altijd Actuele Digitale Vergunning expand_more
Met het programma Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV) maakt de provincie Zuid-Holland samen met de vijf omgevingsdiensten de werkzaamheden voor vergunningverlening klaar voor de toekomst. Hierin is een grote rol weggelegd voor het digitaliseren van informatie. En er komt meer aandacht voor de (gestructureerde) aanvraag en de verantwoordelijkheid van bedrijven. Hierdoor is in veel gevallen een meer robuuste vergunningverlening mogelijk. De overheid krijgt een meer toetsende rol. Zo wordt de kennis bij overheid, bedrijven en burgers vergroot en zijn de werkzaamheden voor vergunningverlening duidelijker, makkelijker en doeltreffender. Met minder administratieve lasten voor betrokkenen. In deze sessies gaan we nader in op wat de AADV betekent voor bedrijven en welke resultaten zijn geboekt.
Hoe werkt het nieuwe Omgevingsloket? expand_more
Sinds 1 januari is het Omgevingsloket dé plek om verzoeken met betrekking tot de fysieke leefomgeving in te dienen. Daarnaast is het loket ook de plek om te toetsen of een vergunning nodig is, welke regels er gelden en nog veel meer. Via regels op de kaart in het Omgevingsloket is het mogelijk om alle geldende regels en het beleid in een bepaald gebied te bekijken. Zoals bijvoorbeeld de omgevingsvisie van de provincie of het omgevingsplan van deze gemeente. Alle geldende regels staan bij elkaar vermeld. In deze sessie leggen we onder andere uit hoe het Omgevingsloket werkt en wat voor handige functionaliteiten het heeft. Maar we willen ook weten welke ervaringen er al zijn. Wat goed werkt en wat echt beter moet. Hoe helpen we elkaar daarbij?
Ervaringen met de Omgevingswet expand_more
Op 1 januari 2024 ging de omgevingswet in. In 2024 zijn de voor deze datum ingediende vergunningen weggewerkt. Nu is de omgevingswet echt in doorontwikkeling. Wat zijn de ervaringen met het werken met de Omgevingswet. Tijdens deze sessie worden diverse casussen kort behandeld. Er is veel gelegenheid om met elkaar een open gesprek te voeren over de opgedane ervaringen.
Ik volg geen sessie deze ronde (ronde één) expand_more
Ronde 2 - 13.00 - 13.55 expand_more
Geselecteerd:
Voorspelbare en tijdige vergunningverlening expand_more
We staan in Nederland voor grote en urgente verduurzamingsopgaven. Daarbij hebben we aandacht voor een veilige en gezonde leefomgeving. De industrie en de verschillende overheden in het Rijnmondgebied spelen een cruciale rol in het uitvoeren van deze opgaven. Voorspelbare en tijdige vergunningverlening is een belangrijke randvoorwaarde voor bedrijven en overheid om transities met aandacht voor de leefomgeving door te voeren. In deze deelsessie laten wij u zien welke initiatieven er zijn om vergunningverlening onder de Omgevingswet tussen de betrokken partijen in tijd, snelheid en kwaliteit te verbeteren. Er is aandacht voor best practices, randvoorwaarden (o.a. Europese verdragen en inzet/onderzoek vanuit Rijksoverheid), participatie en integraliteit (o.a. vergunningverlening milieubelastende activiteiten en vergunningverlening natuur/stikstof). Wat gaat er goed? En waar kunnen we gezamenlijk nog een tandje bijzetten om te verduurzamen met aandacht voor onze leefomgeving?
De vergunningenloods expand_more
In deze deelsessie is er aandacht voor de ervaringen uit eerdere vergunningstrajecten. Wat leidt tot vertragingen? En hoe kunnen we daar samen van leren en nieuwe trajecten verbeteren? Transities vallen niet in de categorie ‘business as usual’. Ze leiden tot nieuwe initiatieven die de bedrijven, hun adviseurs, de vergunningverleners en het publiek voor de eerste keer zien. Dit maakt het vergunningenproces gecompliceerder en trager. Op welke wijze kunnen de Vergunningenloods, het Versnellingshuis en de DCP-academy hulp bieden bij het opstarten van nieuwe initiatieven of het vlottrekken van vastgelopen trajecten? Hierover gaan we graag met u in gesprek tijdens deze deelsessie.
Programma Altijd Actuele Digitale Vergunning expand_more
Met het programma Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV) maakt de provincie Zuid-Holland samen met de vijf omgevingsdiensten de werkzaamheden voor vergunningverlening klaar voor de toekomst. Hierin is een grote rol weggelegd voor het digitaliseren van informatie. En er komt meer aandacht voor de (gestructureerde) aanvraag en de verantwoordelijkheid van bedrijven. Hierdoor is in veel gevallen een meer robuuste vergunningverlening mogelijk. De overheid krijgt een meer toetsende rol. Zo wordt de kennis bij overheid, bedrijven en burgers vergroot en zijn de werkzaamheden voor vergunningverlening duidelijker, makkelijker en doeltreffender. Met minder administratieve lasten voor betrokkenen. In deze sessies gaan we nader in op wat de AADV betekent voor bedrijven en welke resultaten zijn geboekt.
Waterkwaliteit en de Omgevingswet expand_more
In Nederland werken sinds 2001 verschillende overheidsdiensten samen om te zorgen dat de meest risicovolle bedrijven de veiligheidsregels eenduidig uitvoeren en dat het toezicht op die regels overal hetzelfde verloopt. Deze samenwerking is in de loop der jaren steeds verder geprofessionaliseerd. Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet in 2024 werken de betrokken diensten samen onder de naam SEVESO+. De waterbeheerders spelen binnen dit samenwerkingsverband een belangrijke rol. Wat is hun rol? Het Waterschap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat vertellen graag over de successen en de knelpunten in deze samenwerking. We horen graag hoe bedrijven deze samenwerking ervaren en hoe deze kan worden versterkt.
Ervaringen met de Omgevingswet expand_more
Op 1 januari 2024 ging de omgevingswet in. In 2024 zijn de voor deze datum ingediende vergunningen weggewerkt. Nu is de omgevingswet echt in doorontwikkeling. Wat zijn de ervaringen met het werken met de Omgevingswet. Tijdens deze sessie worden diverse casussen kort behandeld. Er is veel gelegenheid om met elkaar een open gesprek te voeren over de opgedane ervaringen.
Ik volg geen sessie deze ronde (ronde twee) expand_more
Ronde 3 - 14.05 - 15.00 expand_more
Geselecteerd:
Waterkwaliteit en de Omgevingswet expand_more
In Nederland werken sinds 2001 verschillende overheidsdiensten samen om te zorgen dat de meest risicovolle bedrijven de veiligheidsregels eenduidig uitvoeren en dat het toezicht op die regels overal hetzelfde verloopt. Deze samenwerking is in de loop der jaren steeds verder geprofessionaliseerd. Met het inwerkingtreden van de Omgevingswet in 2024 werken de betrokken diensten samen onder de naam SEVESO+. De waterbeheerders spelen binnen dit samenwerkingsverband een belangrijke rol. Wat is hun rol? Het Waterschap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat vertellen graag over de successen en de knelpunten in deze samenwerking. We horen graag hoe bedrijven deze samenwerking ervaren en hoe deze kan worden versterkt.
Hoe werkt het nieuwe Omgevingsloket? expand_more
Sinds 1 januari is het Omgevingsloket dé plek om verzoeken met betrekking tot de fysieke leefomgeving in te dienen. Daarnaast is het loket ook de plek om te toetsen of een vergunning nodig is, welke regels er gelden en nog veel meer. Via regels op de kaart in het Omgevingsloket is het mogelijk om alle geldende regels en het beleid in een bepaald gebied te bekijken. Zoals bijvoorbeeld de omgevingsvisie van de provincie of het omgevingsplan van deze gemeente. Alle geldende regels staan bij elkaar vermeld. In deze sessie leggen we onder andere uit hoe het Omgevingsloket werkt en wat voor handige functionaliteiten het heeft. Maar we willen ook weten welke ervaringen er al zijn. Wat goed werkt en wat echt beter moet. Hoe helpen we elkaar daarbij?
Omgevingsplannen en de Omgevingsverordening expand_more
Tot eind 2031 hebben gemeenten de tijd om het tijdelijk deel van het omgevingsplan om te vormen tot één omgevingsplan voor de hele gemeente. Hierin verwerkt de gemeente ook de regels in gemeentelijke verordeningen die over de fysieke leefomgeving gaan. Hoe pakken de gemeenten in deze regio dat aan? En hoe verhoudt zich dat tot de Omgevingsverordening van de provincie? Wanneer wordt gestart met aanpassingen in en rondom het havengebied en hoe worden bedrijven daarbij betrokken? Zijn er bijvoorbeeld ook trajecten voor aanpassingen op bepaalde thema’s zoals netcongestie, emissie-eisen en bouwen? Kortom, wat kunnen we de komende jaren op het gebied van Omgevingsplannen en de Omgevingsverordening in deze regio verwachten? Welke relevante input willen bedrijven daarbij nu alvast meegeven?
Participatie onder de Omgevingswet expand_more
De Omgevingswet laat ruimte om participatiebeleid lokaal vorm te geven. Wat houdt participatie onder de Omgevingswet eigenlijk in? Hoe kan participatie waardevol zijn? Hoe kan participatie bij het maken van plannen worden georganiseerd? Hoe helpt het mij als mijn buren plannen hebben? Tijdens deze sessie gaan we met elkaar in gesprek over participatie onder de Omgevingswet. Wat is het wel en wat is het niet? We gaan in op manieren om het aan te pakken, delen voor zover dat kan met elkaar ervaringen met participatietrajecten. Waar moet je op letten? Wie betrek je allemaal en wat doe je met de resultaten? Hoe verwerk je dit allemaal in de aanvraag van een vergunning. Welke helpende informatie wordt nog gemist? In deze sessie gaan we met elkaar op zoek naar de antwoorden.
Port of Rotterdam en NOVEX expand_more
Samenwerking tussen overheden en bedrijven is één van cruciale uitgangspunten van de Omgevingswet. Hoe gaat die samenwerking bij het ontwikkelen van beleid? In deze deelsessie wordt nader ingegaan op de samenwerking binnen NOVEX waarbij Rijksoverheden, provincie, gemeenten en andere partners zoals Deltalinqs en Havenbedrijf Rotterdam samenwerken. De samenwerking heeft geleid tot een uitvoeringsagenda waarbij de transitie van de haven, een krachtige metropoolregio en balans met de leefomgeving gelijkwaardig aan elkaar zijn. Hoe vind je elkaar in zo’n complexe opgave? Helpt zo’n samenwerking nu echt? En wat is de uitwerking van die samenwerking naar de praktijk?
Ik volg geen sessie deze ronde (ronde drie) expand_more
Bevestiging.

U bent er bijna. U dient alleen nog akkoord te gaan met het privacy statement van de Gemeente Rotterdam. Tijdens deze bijeenkomst worden er opnames gemaakt, indien u niet gefotografeerd wilt worden, dient u dit vooraf bij binnenkomst te melden.

Privacy

De Gemeente Rotterdam handelt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In het kader daarvan willen we u graag vragen akkoord te gaan met het privacy statement. U vindt ons privacy statement hier.


Cookies

Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en u toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, gaat u akkoord met ons cookiebeleid. Lees meer over ons privacy- en cookiebeleid.